در دنیای تجارت و کسب و کار امروز، تبلیغات و معرفی خدمات و محصولات تولیدی از جمله کلیدی ترین حلقه های دستیابی به یک تجارت مطلوب و سودآور است. اگر این اصل به خوبی رعایت نشود، مخاطبان و مشتریان نمی توانند درک و شناخت کامل و جامعی از فعالیت ها، خدمات و محصولات تولیدی داشته باشند. اطلاع رسانی و تبلیغات جامع، هدفمند و جذاب می تواند نقش بسیار موثری در جذب مخاطب و مشتری ایفا کند. با گسترش روزافزون مرزهای دانش و فناری و افزایش ضریب نفوذ وسایل الکترونیکی همراه در جامعه، این سوال به ذهن خطور می کند که آیا راه حلی جدید و نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات و وسایل الکترونیکی همراه برای اطلاع رسانی و تبلیغات وجود ندارد؟ واقعیت افزوده فناوری جدید و نوظهوری است که می تواند یکی از پاسخ های سوال فوق باشد. این تکنولوژی به تازگی در دنیای فناوری اطلاعات مطرح شده است و در حال تکامل و فراگیر شدن می باشد. با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده می توانیم یک نمای ثابت یا پویا را به محیط و وسایل پیرامون خود اضافه کنیم.
پس از تولید نرم افزار و پردازش رایانه ای، می توان به وسیله ی دوربین دستگاه های تلفن همراه، تبلت و رایانه های شخصی الگوی از پیش تعریف شده برای نرم افزار را شناسایی کرده و اطلاعات و داده های مدنظر خود را بر روی اجسام، وسایل و محیط پیرامون اضافه کرد و نتیجه فرآیند را به صورت بلادرنگ درون صفحه نمایش دستگاه خود مشاهده کرد. با توجه به نوظهور بودن این فناوری، هنوز مرز و انتهایی برای کاربرد و حیطه اثر این فناوری دیده نشده است و جنبه های بسیار متعددی برای آن پیش بینی شده است. از جمله کلیدی ترین کاربردهای این فناوری می توان به صنعت اطلاع رسانی و تبلیغات، صنعت ساختمان و معماری، خودروسازی، آموزش، سرگرمی و غیره اشاره کرد. در طراحی، تولید و اجرای یک اپلیکیشن واقعیت افزوده پارامترهای ذیل تاثیرگذارند:
- محتوا (مدل سه بعدی، انیمیشن، ویدیو، صوت، تصویر و غیره)
- الگو یا تصویر هدف (لوگو، تصویر، تایپوگرافی، تصویری از مجله، بروشور و غیره)
- دستگاه نمایشگر (تلفن همراه و تبلت)
در همین راستا مرکز رسانه های دیجیتال پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، با بهره گیری از دانش و تجربه کارشناسان خود در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای واقعیت افزوده فعالیت می کند.