جامعه هوشمند چگونه جامعه ای است؟ در این جامعه مردم چگونه زندگی می کنند؟ حقیقت این است که مردم و جامعه هوشمند، عنصر متمایز بین شهر دیجیتال و شهر هوشمند هستند. مردم از نظر مهارتها و سطوح آموزشی خود و همچنین کیفیت تعاملات اجتماعی در زندگی هوشمند هستند. در مجامع بین المللی فاکتورهای مشخصی برای جامعه هوشمند وجود دارد. در ادامه نگاهی به این فاکتورها می اندازیم.
آموزش و پرورش
آموزش و پرورش هوشمند یکی از مهم ترین بخشهایی است که در یک جامعه هوشمند باید آن را تعریف کرد. با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات میتوان پیشرفتی در مدیریت آموزش و پرورش ایجاد کرد. از جمله این فعالیتها می توان به تحلیلها و سیستمهای هشداردهنده زود هنگام برای شناسایی دانش آموزان در معرض خطر، محاسبات ابری و غیره اشاره کرد. میزان هوشمندی آموزش و پرورش را می توان توسط شاخصهای زیر تعیین کرد.
- جمعیت با تحصیلات دانشگاهی: یک عنصر کلیدی در توسعه شهرها داشتن شهروندهای تحصیل کرده است.
- حضور در دانشگاه: اهمیت دانشگاه در ایجاد یک مدل شهری، نسبی است که عوامل آن بر اساس متغیرهایی مانند جمعیت، پویایی اقتصادی، تحول تاریخی، جنبههای اجتماعی و فرهنگی، میراث فرهنگی و غیره تغییر می کند.
- مکانهای خاص و با اولویت بیشتر آموزشی: برخی شهرها دانشگاههای خاصی دارند که در بقیه شهرها وجود ندارد. در برخی از کشورهای پیشرفته در بیشتر شهرها دانشگاههای خوبی وجود دارد و اولویتی برای طیف گستردهای از مدارک تحصیلی و رشتهها وجود ندارد.
- تطابق تحصیلات با نیازهای جاری بازارکار: با توجه به تغییراتی که جوامع به علت جهانی شدن با آن مواجه هستند، پیشرفت تکنولوژیهای جدید اطلاعات و ارتباطات و تنظیماتی در بازارکار لازم است تا آموزشهای حرفه ای را با نیازهای بازار کار منطبق کنند. به این منظور دوره های ارائه شده توسط موسسات آموزشی از جمله دانشگاهها، مراکز آموزشی فنی و حرفهای، مراکز تحقیقات و تکنولوژی بررسی می شود و این دوره ها با تقاضاهای بازار کار مقایسه می گردد. بررسیهای انجام شده در برخی کشورهای پیشرفته نشان می دهد که فقط 47 درصد از تحصیلات آنها با نیازهای بازار کار منطبق است.
آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیک نقش حیاتی برای ساختن یک جامعه هوشمند ایفا می کند. برنامه ریزی برای توسعه دیجیتالی کلاسهای درس در این مورد ضروری است. تکنولوژیهای جدیدی با سرعت فوقالعادهای در حال تکامل است، بنابراین برنامه های توسعه دیجیتال در کلاسها باید طوری طراحی شوند که تمرکز عمده ای روی از بین بردن شکاف دیجیتال داشته باشد. برای مثال تجهیز مراکز آموزشی با زیرساختهای ضروری، ارتقاء مهارتهای دیجیتالی توسط اساتید، آموزشهای خاص برای ارتقاء استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات جهت تدریس و فرآیندهای یادگیری و افزایش ادغام نسل جدیدی از منابع یادگیری دیجیتال مانند مدلهای کامپیوتری آموزش، کاتالوگهای نرم افزاری.
نفوذ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش نیز در آموزش الکترونیک اهمیت ویژه ای دارد. در مراکز آموزشی اتصال به اینترنت وجود دارد و معلمان می توانند از تکنولوژیهای جدید برای اهداف آموزشی استفاده کنند.
پیاده سازی برنامه های آموزش الکترونیکی به بهبود مهارتهای مردم در کار یا زندگی شخصی آنها کمک میکند. آموزشهای مجازی مزیتهایی دارد، از جمله اینکه هزینه ها را پایین می آورد. در تدریس غیر حضوری تعداد افراد بیشتری می توانند از کلاسها استفاده کنند و شرکت کنندگان علاقه بیشتری دارند. با آموزش الکترونیک سمینارها و مهارتهای کمتری مورد نیاز است و تعاملی بودن دوره های درسی انعطاف پذیری آن را بیشتر می کند. همچنین این نوع آموزش موجب افزایش سطح تعاملات اجتماعی افراد از طریق بحث در فرومها، کارگاههای مجازی می شود.
همچنین آموزش در تمام طول زندگی در این نوع از آموزش امکان پذیر است و عنصری است که اهمیت آن در بازار کار جدید و در تعریف جدید روابط بر مبنای مهارتهای مورد نیاز برای اقتصاد جهانی، در حال افزایش است. به این منظور مثلا می توان سیاستهای تشویقی برای آموزش کارمندان را در نظر گرفت یا آموزش و پرورش اصولی را تعریف کند که افراد مسن بتوانند به نزدیک ترین مکان به محل زندگی خود، مراجعه و از امکانات آموزشی و منابع استفاده کنند.
سرمایه انسانی
در یک جامعه هوشمند همکاری بین شرکتها و مراکز دانش نقش سرمایه انسانی بسیار تاثیرگذار است. چنانکه دانشگاهها و مراکز تحقیقات نقش کلیدی در نوآوری اکوسیستم ایفا می کنند. آنها در چنین جامعه ای علاوه بر اینکه مشارکتهای جدیدی برای کسب و کار ایجاد می کنند، خود را در قبال پیشرفت مدیران (مدیرانی که ارتباط دانشگاهها را با شرکتها ایجاد می کنند)، تولید دانش و ایجاد مکانهایی برای ارتباط مراکز دانش و دانشجویان با دنیای تجارت نیز مسئول می دانند. بنابراین اینکه شهرها همکاری بین شرکتها و مراکز تحقیقات را به منظور کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی افزایش دهند، اهمیت زیادی دارد.
تحقیق، توسعه و نوآوری
همچنین در یک جامعه هوشمند ادارات عمومی نقش کلیدی در تبدیل سیستم نوآوری از طریق ظرفیتهای خود برای توسعه زیرساختها، پشتیبانی از بخشهای در حال ظهور و تشویق تحقیق، توسعه و نوآوری را ایفا می کنند.