معماری ایرانی و اسلامی جای خود را به معماری مدرن داده است

  • چاپ
  • ایمیل
  • دسته : اصلی ,
  • منتشر شده در :
  • آخرین به روز رسانی در :

خبرگزاری مهر- شناسه خبر: 2581635 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

مشهد- رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما ایرانیان تمام شهرهای معماری ایرانی و اسلامی خود را در طول سالیان تخریب کرده و همچنان به جای آن معماری و شهرسازی مدرن نشاندیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بهشتی شامگاه عصر جمعه در نخستین نشست هم اندیشی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن که در هتل هما مشهد برگزار شد بیان کرد:  مدرن شدن به مثابه تفکری که از رنسانس در اروپا شکل گرفت برای خود معیارها و مشخصه هایی دارد.

وی افزود: تبدیل به راه حلی برای معاصر شدن فکر، فرهنگ و زندگی ما شده در حالی که حاصل این معاصر شدن تفکر غربی است.

وی با ابراز تاسف از یکی شدن معاصر  با مدرنیته در دوره جدید اظهار کرد: در جاهای مختلف، شهرسازی اسلامی به مثابه یک تمنا مطرح می شود با این وجود ما ایرانی ها معماری ایرانی و اسلامی را  به دست خود تخریب کرده و به جای آن معماری و شهرسازی مدرن نشاندیم.

وی گفت: صحبت از شهر اسلامی امری بیگانه و نا آشنا نیست و تنها مشکلی که در تجربه تاریخی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی داریم این است که در دوره جدید در معاصر کردنش ناتوان بوده و برای آن کوشش و همت کافی را به کار نبرده ایم و به مدرنیزم رو کرده و سعی کرده ایم به این طریق پاسخ نیازهای حیات معاصر را بدهیم.

بهشتی بر لزوم احصای معماری ایرانی و اسلامی تاکید و تصریح کرد: ما به آن چه تجربه قرن های خودمان بوده است پشت کرده ایم از این رو باید با تامل در گذشته و در اثر شناخت آن مختصات معماری ایرانی اسلامی را با توجه به تجربه ها احصا کرده و به دست آوریم.

 

کلان شهری مبتنی بر زیارت

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهر مشهد را مزین به برکتی بی نظیر توصیف کرد و گفت: شهر مقدس مشهد لباسی شایسته مبتنی بر فکر دینی و حیات اسلامی به مفهوم زیارت دارد و این در جاهای دیگر دنیا بی سابقه است زیرا در دیگر جاهای دنیا مفهوم زیارت وجود ندارد.

بهشتی افزود: در طول مدت یک هزار ۲۰۰ سال برای مشهد لباسی به قامت مفهوم زیارت دوخته ایم و حتی این را تعمیم داده و توانسته ایم سرزمین مان را به قامت مفهوم زیارت امام رضا (ع) تعریف کنیم.

وی افزود: وجود میدانی در تهران به نام خراسان و نیز این نام در اکثر شهرهای کشور نشان می دهد این شبکه تا اعماق این زمین به راه و شهرها معنا بخشیده است و این خود نوعی موفقیت است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: این تجربه تاریخی که ریشه های ما محسوب می شود را باید بشناسیم و با این معرفت به این تنه درخت پیوند بخوریم تا از آوندها و ریشه های تاریخ تغذیه کرده و حیاتی متناسب با باورهای دینی خود بیابیم و در پی آن کالبد و شهری با این مشخصات داشته باشیم.

بهشتی تاکید کرد: برای رسیدن به جایگاه واقعی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان یک سال و اندی کافی نیست اما فرصتی است تا به هر اندازه که می توانیم از آن استفاده کنیم زیرا خواسته یا ناخواسته نگاه جهان اسلام به سمت ما می آید.

وی در ادامه به بیان تجربه موارد مشابه پرداخت و گفت: آن چه مسلم است اصفهان در زمانی که پایتخت فرهنگی جهان اسلامی شناحته شد نتوانتست از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ابراز امیدواری افزود: مشهد با برخورداری از ظرفیت های قوی تر و بسیار ارزشمند می تواند از این فرصت به نحوی مطلوب و در شان پایتخت معنوی جهان اسلام بهره ببرد.