خبرگزاری ایسنا-کد خبر: 94081810974- ۱۸ آبان ۱۳۹۴
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، در نخستین نشست تبیین رویکردهای گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده نوین شهر ثامن، بر ضرورت گفتمان سازی در فضای پژوهشی مشهد تاکید کرد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محمد امین قانعی راد، در نشست تبیین رویکردهای گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشکده نوین شهر ثامن که در محل این پژوهشکده برگزار شد، اظهار کرد: نیروهای حاکم بر مشهد، تاثیرات مذهبی و فرهنگی قابل توجهی بر روی مردم میگذارند که نیاز به یک پژوهش گفتگو محور داریم تا حیات فرهنگی مشهد زنده شود.
وی مشهد را شهری خاموش دانست و تصریح کرد: شهر مشهد از نظر اجتماعی، شهری خاموش است و لازم است در این شهر تشدید گفتگوهای اجتماعی صورت بگیرد.
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در ارتباط با تجاری سازیهای اطراف حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تجاری سازی اطراف حرم مطهر رضوی، یکی از رویدادهای غلط فرهنگی و اقتصادی است و این تجاری سازی آسیبهای متعددی را به معنویت و میراث فرهنگی شهر وارد کرده است.
عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن، یکی از رسالتهای مراکز پژوهشی را جریان سازی فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: پیوند معنویت با اقتصاد، عملی نادرست است که در تجاری سازی این عمل نادرست دیده شده و رسالت مراکز پژوهشی این است که به جریان سازی و گفتمان سازی در این خصوص بپردازند تا شاهد یک گفتمان معنوی در مشهد باشیم.
در ادامه این نشست، هادی خانیکی، استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو دیگر شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن نیز اظهار کرد: محوریت پژوهشهای مرتبط با شهر مشهد باید در حوزه معرفت شناسی اندیشهها و مبتنی بر مطالعات فرهنگی باشد چرا که خراسان از فلسفه دور شده و گاهی ضد تفکر بوده است.
وی پیرامون اهمیت گسترش گفتگوی معنوی در شهر مشهد تاکید کرد: در آستانه پایه ریزی برنامه چهارم توسعه تعیین شد که مشهد، آمادگی کالبد خوبی را برای انتخاب به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام دارد اما هنوز بسترهای کافی برای این انتخاب فراهم نشده و ورود حضرت رضا(ع) به خراسان، یکی از مهم ترین مقاطعی است که توانسته گفتگوی معنوی را در شهر مشهد و خراسان بزرگ گسترش دهد.