تجربه هلند در کنترل موفق ترافیک شهری

  • چاپ
  • ایمیل
  • دسته : گفتمان شهر ,
  • منتشر شده در :
  • آخرین به روز رسانی در :

لیدا امینیان شامگاه شنبه، ۱۵ مهرماه در نشستی با عنوان ایمنی حمل‌ و نقل در مشهد با نظر به کلان‌پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده و تجربه کشور هلند که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی در خصوص تجربه کشور هلند در مورد وضعیت ترافیکی، عنوان کرد: شرایط امروز شهرهای ما با شرایط ۵۰ سال پیش کشور هلند برابری می‌کند. در دهه ۱۹۷۰ تمام خیابان‌ها توسط خودروها تصرف شده بود.

وی ادامه داد: همزمان با بالا رفتن قیمت بنزین در آن زمان اتفاقی که افتاد این بود که مردم‌توانایی پرداخت قیمت بنزین را نداشتند. همزمان کمپین‌هایی مثل کمپین یکشنبه‌های بدون خودرو نیز شکل گرفت. در عین حال و در کنار این‌کمپین‌ها مردم‌ از تمام اقشار همکاری کردند و دولت هم کمک بسیاری کرد. مردم هلند در آن زمان به سادگی از این معضل عبور نکردند. چه تفاوتی بین الان ما و آن زمان هلند وجود دارد که ما حساسیت مان را از دست داده‌ایم. شاید یکی از علل این باشد که حساسیت مردم‌ نسبت به فضای واقعی زندگیشان کم شده‌ است.

امینیان در ادامه ارائه خود در خصوص فرایند اقداماتی که در کشور هلند در حوزه ترافیک شکل گرفت، تشریح کرد: در عین حالی که کمپین‌ها شکل گرفت دولت نیز شروع به استخدام اقشاری از جمله جامعه شناسان کرد و در نهایت با تشکیل کمپین‌ها و بهره‌مندی از جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهند سیاست کاهش خودرو است. ایسنا

وی اضافه کرد: طراحی شهری اولین مرحله در خصوص سیاست کاهش خودرو است. این بسیار اهمیت دارد که ما محله ها را درست طراحی کنیم. حضور خودروها مهمترین عامل تصادفات است. موضوع بعدی این بود که تلاش کردند تا محله‌هایی بدون حضور خودرو بسازند که در نهایت به طراحی محله‌ای رسیدند که کاملا بدون خودرو باشد. در نتیجه این اقدامات محله‌هایی شکل گرفت که عبور ومرور دوچرخه در آن محوریت پیدا کرد و همچنین ایستگاه‌های مترو و اتوبوس نیز در نزدیک‌ترین فاصله با این محله‌ها طراحی شد.

مدرس برنامه ریزی شهری دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‌ میکرو به عنوان حوزه دیگر، تشریح کرد: اختلاف سطح پیاده‌رو نسبت به خیابان موضوعی است که می‌تواند باعث کاهش تصادفات در هلند شود. این موضوع در مشهد هم وجود دارد اما معضلی که در مشهد وجود دارد این است که بلوک‌های مسکونی در مشهد به چند کیلومتر می‌رسد. در نتیجه اتومبیل دوباره سرعت زیادی می‌گیرد. ما این موضوع را در کوچه‌های محدوده بلوار امامت مشاهده می‌کنیم.

امینیان در خصوص وضعیت قیمت پارکینگ‌ها در کشور هلند تصریح کرد: قیمت پارکینگ‌ها در این کشور به صورتی است که افراد ترجیح می‌دهند به هیچ عنوان پارک نکنند یا در مسیرهای دوری پارک کنند که رایگان باشد. پارکینگ در مراکز شهرها در این کشور به ساعتی ۶ یورو رسیده است. علاوه بر آن تعداد پارکینگ‌ها را نیز کم‌ کرده‌اند. در اینجا یک ثانیه توقف کردن در محدوده ممنوع ۳۹۰ یورو جریمه دارد که مبلغ سنگینی است.

وی با بیان اینکه تشویق به پیاده روی جدای از اهمیتی که برای سلامت دارد یک سری پیش‌نیازها دارد که مهم‌ترین آن برنامه‌ریزی حمل و نقلی است، گفت: وقتی ارتباط سخت می‌شود نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در کشور هلند روی این موضوع کار کرده‌اند که مردم چگونه فکر می‌کنند. جای خالی مطالعات روانشناسی در شهر ما کاملا احساس می‌شود.

این محقق و مدرس شهرسازی با تاکید براینکه اولویت عابرین پیاده نتیجه ۵۰ سال کار در زمینه حمل و نقل در کشور هلند بوده است، اظهار کرد: امنیت عابرین پیاده موضوع دیگری بود که به آن با جدیت در این کشور پرداخته شد.

وی با اشاره به مساله رشد پیری جمعیت در کشور، افزود: ما جمعیتی داریم که با شدت و سرعت  زیادی به سمت سالمند شدن می‌رود. در نتیجه ما در سال ۱۴۲۰ با معضل بسیار بزرگ جمعیت سالمندان مواجه خواهیم بود و یک سوم جمعیت کشور ما سالمند خواهد بود. براساس پنجره جمعیتی ما در دوران طلایی جمعیتی هستیم و باید برای کنترل جمعیت اقدامات اساسی انجام دهیم.

این مدرس برنامه ریزی شهری دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند در پایان با بیان اینکه ایجاد شبکه محلی در محلات یکی از راهکارهاست، گفت: در مکالمات افراد برخی شهرها حس تعلق به محله حس می‌شود اما چرا حس تعلق به محله در مشهد کم‌ است؟ حساسیت نسبت به قلمرو زندگی را نداریم. اگر حس تعلق نسبت به محله وجود داشته باشد نسبت به تغییرات و اتفاقات محلات حساس‌تر خواهیم بود.