نشست گفتمان شهر درباره کاهش هزینه های پارک حاشیه ای در مشهد برگزار شد

  • چاپ
  • ایمیل
  • دسته : گفتمان شهر ,
  • منتشر شده در :
  • آخرین به روز رسانی در :

در جلسه علنی هشتاد‌ و‌ پنجم شورای اسلامی شهر مشهد که دوم مردادماه امسال برگزار شد طرح دوفوریتی کاهش بهای  پارک حاشیه ای توسط اعضای این شورا بررسی شد، اما دوفوریت این طرح در آن جلسه رأی نیاورد و  برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شد. حالا پس از گذشت چند ماه از بررسی این طرح در شورای شهر، پژوهشکده ثامن مشهد با دعوت از موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان طراح اصلی این طرح و حسن موحدیان،‌ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان یکی از مخالفان کاهش نرخ پارک حاشیه‌ای و جمعی از کارشناسان و موافقان و مخالفان این طرح به بررسی و ارزیابی طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای پرداخت.

هدف از افزایش بهای پارک حاشیه‌ای کسب درآمد نبود
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با تأکید بر اینکه تصمیمات شورا باید به نفع عامه مردم باشد تا به عدالت نزدیک شویم، گفت: هدف شورای شهر از افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای، کسب درآمد نیست، بلکه هدف این است تا فضای پارک برای مردم بیشتر شود و با توجه به افزایش قیمت، زمان توقف زیر نیم ساعت خودروها افزایش پیدا کند.
موحدیان تأکید کرد: به‌طور‌قطع هر کجا بتوانیم برای مردم امکانات بیشتری به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل همگانی فراهم کنیم  این کار را انجام می‌دهیم و در این مسیر باید محدودیت‌های بیشتری برای تردد خودروهای شخصی ایجاد کرد، چون باید به کسانی که درراستای بهبود ترافیک شهری کمک می‌کنند، توجه بیشتری شود.
وی افزود: البته درباره افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای که ابتدای امسال اعمال شد باید این نکته مدنظر باشد که سال گذشته هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای نداشتیم.موحدیان با بیان اینکه در بودجه امسال شهرداری آمده است که درآمد حاصل از افزایش نرخ پارک حاشیه‌ای باید صرف حمل‌ونقل همگانی شود ادامه داد: مدیریت شهری باید کاری کند که پارک حاشیه‌ای کم شود، پارک‌های دوبل به حداقل برسد و حمل‌ونقل عمومی در شهر راحت باشد.
وی با اشاره به تخفیف‌هایی که برای پارک حاشیه‌ای در نظرگرفته شده است توضیح داد: ما مشوق‌هایی برای مردم در نظر گرفتیم که با  شارژ پلاک خودرو در نرم‌افزار «شهر من» این تخفیف‌ها اعمال می‌شود و هزینه پارک کاهش پیدا می‌کند. 
موحدیان در ادامه درباره طرح کاهش بهای پارک حاشیه‌ای شهر مشهد صحبت کرد و گفت: برخی از اقدامات به هیچ عنوان به صلاح نیست. ما هزینه سیاسی اجرای این طرح را پرداخت کردیم و اکنون که فضا آرام است برگشتن از تصمیم گذشته، اقدام جالبی نیست و سبب بی‌اعتمادی مردم به مصوبات شورای شهر می‌شود. البته به طور قطع اگر تصمیمی اشتباه باشد باید آن را اصلاح کرد.

دو طرح جدید دیگر در راه شورا
پیش از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان مخالف طرح «کاهش بهای پارک حاشیه‌ای» سخنگوی این شورا و طراح اصلی این طرح نیز در دفاع از آن گفت: ما هر کاری که می‌کنیم، برخی‌ها می‌گویند بدون مطالعه است، درحالی‌که این‌گونه نیست. من قبول دارم که طرح رایگان‌کردن اتوبوس و کاهش نرخ پارک حاشیه‌ای با هم همخوانی ندارد، اما در عین حال باید به این نکته توجه کرد که هنوز خدمات اتوبوس‌رانی رایگان نیست و از طرف دیگر شرکت تات، شرکت درآمد هزینه‌ای است و باید درآمدی را که به دست می‌آورد صرف تأمین پارکینگ در شهر کند، که هنوز نتوانسته پارکینگی ایجاد کند.
موسی‌الرضا حاجی بگلو ادامه داد: حرف ما در این طرح این است که زمانی می‌توانیم تعرفه پارک را افزایش دهیم که امکانات هم داده باشیم. نمی‌توانیم بدون اینکه امکاناتی بدهیم مبالغی بالاتر از حد طبیعی دریافت کنیم.

فرار از پرداخت بها با گران‌کردن قیمت پارک حاشیه‌ای
وی در ادامه به بررسی درآمدهای شرکت تات از محل پارک حاشیه‌ای در سال گذشته و پیش‌بینی درآمدهای این شرکت در سال جاری پرداخت و گفت: پیش‌بینی بودجه شرکت تات در موضوع درآمد از محل پارک حاشیه‌ای براساس تعرفه سال گذشته 100میلیارد تومان بود که 80 میلیارد تومان آن وصول شده، اما امسال پیش‌بینی درآمد 400میلیارد تومانی از این محل شده است که براساس پیش‌بینی‌ها مبلغ وصولی حدود 100میلیارد تومان خواهد بود. این عدد به این معنی است که شاهد فرار در پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای در شهر هستیم و خواهیم بود، همچنین شاهد نارضایتی مردمی هستیم.  هر زمان که ساختار برای وصول بهای پارک حاشیه‌ای درست شود آن زمان می‌توان افزایش داشت، چون اکنون این شرکت نمی‌تواند وصولی در این حوزه داشته باشد. این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با یادآوری بررسی این بند بودجه امسال شهرداری مشهد تأکید کرد: در آن زمان با برخی اعداد و ارقام اعلام شد که در نهایت 20 تا 25درصد افزایش بهای پارک حاشیه‌ای خواهیم داشت، اما در واقع این افزایش بین 300 تا 400درصد است و با توجه به این موضوع‌ها امیدواریم این طرح به تصویب برسد و بهای پارک حاشیه‌ای کاهش یابد.

طرف‌داران آزادی و عدالت در حمل‌ونقل چه می‌گویند؟
در ادامه این نشست مجید حیدری چروده، پژوهشگر مطالعات اجتماعی، با بیان اینکه در موضوع حمل‌ونقل عده‌ای طرف‌دار عدالت در حمل‌ونقل عمومی هستند و برخی‌ نیز سیاست آزادی در حمل‌ونقل عمومی موردنظرشان است گفت: طرف‌داران آزادی در حمل‌ونقل عمومی این نگرش را دنبال می‌کنند که از هر وسیله‌ای بدون محدودیت می‌توان در شهر استفاده کرد و طرف‌داران عدالت در حمل‌ونقل عمومی هم معتقدند که با توجه به فضای محدود شهری باید خدمات به صورت عادلانه توزیع شود و این دو دیدگاه درباره پارکینگ و پارک حاشیه‌ای هم صدق می‌کند.
حیدری با بیان اینکه در گذشته هم عده‌ای به دنبال حذف پارک حاشیه‌ای بودند تصریح کرد: من با حذف مخالف و موافق اصلاح آن هستم. براساس نظرسنجی انجام شده که در سال 99 نتایج آن اعلام شده است 62درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از رفتار پارکبانان رضایت داشته‌اند و 55درصد نیز از خط‌کشی‌های مربوط به الیت رضایت خود را اعلام کرده‌اند.  همچنین 51درصد به عملکرد پارکبانان اعتماد داشته‌اند و 48درصد از مخاطبان این نظرسنجی رضایت خود را از وجود فضا برای پارک خودرو در محل‌های اجرای  طرح الیت اعلام کرده‌اند. همچنین 4درصد مخاطبان به قدری از عملکرد الیت ناراضی بودند که شکایت کرده‌ و 8درصد هم به بالا بودن هزینه پارک حاشیه‌ای معترض بوده‌اند.

کاهش بهای پارک حاشیه‌ای تنها راه نیست
در بخش دیگری از این نشست، شهاب‌الدین کرمانشاهی، استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران که به صورت ویدئوکنفرانس در جلسه بررسی کاهش نرخ پارک حاشیه‌ای حضور داشت،‌ افزایش 300 تا 400درصدی نرخ پارک حاشیه‌ای در مشهد را غیرمعقول دانست و گفت: در سخنان طراح این طرح مطالب و استدلال‌هایی مطرح شد که در صورت صحت، ارزشمند است و باید بررسی شود. به عنوان نمونه اعلام شد که قیمت تعرفه پارک حاشیه‌ای امسال در مشهد بین 300 تا 400درصد رشد داشته است که تصمیم غیرمعقولی به نظر می‌رسد و راهی برای آن باید پیدا کرد. افزایش بیش‌ از حد قیمت ممکن است به تغییر رفتار شهروندان و فرار از پرداخت عوارض منجر شود. متأسفانه اقتصاد حمل‌ونقل شهری ما اشتباه است و باید به سمت واقعی‌کردن قیمت‌ها برویم، اما واقعی‌کردن قیمت‌ها باید با پذیرش عمومی توأمان باشد، زیرا سخت‌گیری در قیمت‌گذاری واکنش مردمی را به همراه دارد.