طراحی ابعاد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام - 2017

  • چاپ
  • ایمیل
  • دسته : معاونت پژوهشی ,
  • منتشر شده در :
  • آخرین به روز رسانی در :

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نهاوندی

در حوزه طراحی ابعاد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی باید با هدف، رویکرد و راهبرد حرکت کنیم. در چنین حالتی مسلماً موضوعاتی چون فرهنگ غنی تشیع، اتکا بر قدرت مردم، اصالت‌های اجتماعی، هم‌گرایی عمومی و هویت‌های جمعی که در ساحت فرهنگی ما شکل می‌گیرد در اولویت قرار می گیرد. اما اگر بخواهیم مشخص‌تر به این موضوع بپردازیم، راهبردهای کلی زیر حائز اهمیت هستند:

شاخصه فرهنگی سلامت با مباحثی چون  بهداشت، تغذیه، طهارت و نشاط اجتماعی، شاخصه امنیت اجتماعی با محتوای کرامت و اطمینان و احترام به دیگران، شاخصه جمعیت و توجه به پیوستگی عمومی، مشارکت و ارتباط اجتماعی، شاخصه هویت و احساس تعلق که از محیط‌آرایی‌ شروع شده و به موارد دیگر می‌رسد، شاخصه فراغت فرهنگی با عنصر مشخص زیارت، شاخصه‌هایی مثل عزیمت به معنای نظم و برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، شاخصه معیشت و سوغات رزق حلال که هویت عمومی ما را به همراه دارد و «شاخصه ولایت» به معنای عام و خاص که در دیگر فرهنگ‌ها یافت نمی‌شود.

نکته دیگری که باید بدان اشاره نمود چهار جنبه کلان فرهنگ است که لازم است در طراحی برنامه‌های مشهد 2017 دیده شود:

  1. جنبه اجتماعی (عرف، رفتار، ادب، قوانین، هنجارها)
  2. صنایع دستی، مشاغل خراسانی، ابزار، معماری و هنر
  3. جنبه نمادین (شعائر، جشن‌ها، نیایش‌ها، نمادها آیین ازدواج و آیین دفن)
  4. جنبه دانشی - شناختی (گرایش، ارزش، ادبیات شفاهی، دانش بومی، باورها گرایش‌ها)

در هر روی نباید از نقش رسانه و کارکردهای آن غافل شد. فعالیت‌های رسانه‌ای باید جزء اولویت‌های اصلی یک جریان فرهنگ‌ساز باشد. اگر می‌خواهیم در حوزه فرهنگ مشهد بهره‌برداری درستی داشته باشیم باید سرمایه‌گذاری فرهنگی کنیم و برای این کار لازم است تا یک اراده‌ جمعی در مشهد شکل بگیرد.