مدیریت اسناد و کتابخانه


اهم وظایف مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ها را می توان به صورت خلاصه این چنین توصیف کرد:


مدیریت اسناد و کتابخانه پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن به جهت حمایت و پشتیبانی علمی گروه ها و مراکز تخصصی پژوهشکده زیر نظر معاونت پژوهشی فعالیت می کند. این بخش طبق برنامه ریزی و سیاست-گذاری پژوهشکده طیف وسیعی از وظایف شامل:1) مدیریت امور کتابخانه،2)آرشیو، حفاظت و نگهداری، سازمان¬دهی و مستندسازی منابع علمی واطلاعاتی،3) آموزش روش های سازمان دهی منابع و اطلاعات به پژوهشگران،4) ایجاد روش استاندار و آماده سازی نرم افزار جهت آرشیو منابع علمی پژوهشکده،5) مشاوره جهت توسعه فعالیت ها بخش های مختلف پژوهشکده،6) نظارت بر تقویم پژوهشکده و پیگیری ضبط علمی جلسات( عکس، فیلم و صدابرداری)،7) بررسی و پیگیری سازمان دهی گزارش علمی گروه ها و مراکز تخصصی،8) طراحی و مدیریت سامانه درج، 9) پیگیری جمع آوری مستندات برخی طرح های مهم پژوهشکده. تحقق این حجم از فعالیت ها با استفاده از ظرفیت ها، تجارب و امکانات موجود در پژوهشکده در حال انجام است. مدیریت اسناد و کتابخانه دارای چارت عملکرد زیر می باشد:

  1. مدیریت امور کتابخانه
    • جمع آوری، تهیه و خرید منابع
    • حفاظت، مرمت و نگهداری منابع
    • سازمان دهی: فهرست نویسی، نمایه نویسی و چکیده نویسی
    • اطلاع رسانی و دسترسی کاربران به منابع
    • مدیریت و ارائه خدمات کتابخانه ای
  2. مستندسازی پژوهش های پژوهشکده: فراهم کردن امکانات فنی جهت جمع آوری اطلاعات و مستندسازی و پیاده سازی محتوای نشست های علمی پژوهشکده
  3. بررسی و تنظیم گزارش عمکرد محتواهای ذخیره شده به معاونت پژوهشی
  4. فراهم کردن امکان دسترسی به پایگاه¬های علمی و دانش داخلی و خارجی
  5. راه اندازی سایت کتابخانه دیجیتال و پایگاه اشتراک دانش درج
  6. امور بخش انتشارات و نشریات علمی»
  7. برگزاری جلسات آموزشی روش های آرشیو و سازمان دهی منابع علمی و پژوهشی
  8. انجام سایر امور محول شده در چارچوب وظایف